Det er vondt å bekymre seg for om man kan betale regningene sine. Det hjelper heller ikke på en anstrengt økonomi at regninger går til inkasso, og at det baller på seg med inkassosalærer og renter.

Strøm er regnet som en livsnødvendighet i Norge. Strømutgifter er derfor noe man må prioritere sammen med mat, husvære og andre livsnødvendigheter. Andre type utgifter må komme i andre rekke.

Ettersom vi er avhengig av strøm, så stenger ikke vi i Fjellnett strømmen i de kaldeste vintermånedene. Det er likevel viktig at man betaler strømregningene til rett tid, slik at man ikke får et stort etterslep når vinteren er på hell. Ved å utsette problemet, vil det bare bli større.

 

Her kommer noen råd om hva man kan gjøre, i tillegg til å ikke sløse med strømmen.
  • Prioriter utgifter til mat, strøm og andre boutgifter.
  • Ta kontakt med oss eller strømleverandør, jo tidligere jo bedre. Har vi en god dialog med deg, så kan vi løse mye sammen.
  • Opprett avdragsavtale.
    • Vi som nettselskap, og også strømleverandørene strekker oss langt, for å gi deg en håndterbar avdragsavtale.
  • Hvem skal du kontakte?
    • I Fjellnett sitt nettområde har Eidefoss Strøm, Fjordkraft, Fortum Markets, Gudbrandsdal Energi, Hafslund Strøm, NorgesEnergi og Volte gjennomfakturering. Er en av disse din strømleverandør, er det strømleverandøren du skal kontakte.
    • De som har annen strømleverandør, må om nødvendig kontakte både oss som nettselskap (tlf 61 23 82 90, epost: nett@fjellnett.no) og sin strømleverandør.
    • De som mangler strømleverandør kontakter oss i Fjellnett (tlf 61 23 82 90, epost: nett@fjellnett.no)
  • Min side. De som får nettleiefaktura direkte fra Fjellnett, kan gå inn på Min side på www.fjellnett.no, for å få oversikt over fakturaene. Du kan også søke om inntil 14 dagers betalingsutsettelse på faktura som ikke er forfalt til betaling enda. De fleste strømleverandører har også Min side, på sine hjemmesider.
  • NAV. Dersom det ikke er tilstrekkelig å få en avdragsavtale, kan du søke Nav om hjelp. https://www.nav.no/no/person tlf. 55 55 33 33.

Ved å ha god dialog med kreditor, kan du slippe at regningene går til inkasso og evt. stenging av strøm. Da kan du unngå at det blir enda dyrere pga at det går på inkassosalærer.

Du kan også unngå at strømleverandøren sier opp sin leveranse til deg. Dersom strømleverandøren sier opp leveransen, må du på nytt kontakte strømleverandør for å få avtale om strømleveranse.

De som IKKE har noen strømleverandør, får strøm levert fra Fjellnett som nettselskap. NVE har satt krav om at strøm fra nettselskapene (ventetariff), skal være dyrere enn det man vanligvis får fra strømleverandørene. Det er derfor ikke gunstig å bli liggende på ventetariff over lengre tid. For å finne en strømleverandør, kan du se på www.strompris.no.

Det er ikke farlig eller flaut å ta kontakt med oss. Vi er profesjonelle, er vant til å håndtere slike spørsmål og har selvfølgelig taushetsplikt.